onsdag, mars 03, 2010

Det där med böcker...

Som jag tidigare berättat så är jag inne i en period där jag har svårt för att läsa. Eller rättare sagt, jag har svårt att läsa djupa noveller, spännande deckare osv. Däremot njuter jag av att läsa böcker som denna:

Det är insidan som räknas... (men vem fan vågar chansa?)
- Emma Hamberg

Det är korta stycken, lätta att läsa och man får sig mängder av goda skratt och nickar instämmande. Däremellan finns korta serieliknande fragment. Vet inte vilken gång i ordningen jag läst denna. Fördomar och liknelser hopar sig.

Blir ju bara tvungen att citera lite...

"ATT RUNKA ELLER TORKA BORD

Det har gjorts en stor undersökning, om män och kvinnor. En sån där enorm undersökning, när man tar alla undersökningar som någonsin gjorts, skakar ihop dem och ser vad som kommer ut. Den stora frågan var: Finns det skillnader mellan kvinnor och män, och i sånna fall, vad består de i?

Jo, efter att alla de där forskningsrapporterna malts runt i tunnor, vattenbad och i forskares intensiva famnar kom de fram till: Att nej, det finns nästan inga skillnader alls mellan kvinnor och män rent psykiskt. Förutom att män runkar lite mer och är aningens mer aggressiva

Men vänta lite nu... Bara för att man är lite mer runkig av sig hindrar väl inte det en från att komma ihåg skolutflykter och vems strumpor som ska ligga i vilken låda?

I sånna fall får väl männen vara öppna med det. Säga som det är "Jag har inte tid att torka av köksbordet för jag måste runka"

Eller så får vi kvinnor börja runka mer. Skita i att plocka upp gammalt jox efter andra, låsa in oss i badrummet istället och försöka ha lite kul. Frågan är bara om vi skulle kunna fokusera på det där kuliga, eller om vi mest skulle irritera oss på badkarets smutsrand och börja schotchbrajta istället."


Inga kommentarer: