tisdag, april 13, 2010

Ni som har Facebook...

...har ju redan upptäckta att jag var mycket nöjd igår kväll. Vet att det inte alls är så märkvärdigt men för min del är det ganska stort att lära sig byta däck på bilen. Jag är en sån person som inte alls vill falla in som helylle tjej. Det ska inte vara självklart om du lever med mig att det är jag som står vid spisen och lagar mat, städar, eller vad det nu kan vara. Medan du, mannen, mekar med bilen, renoverar eller vad det nu kan vara. Sen finns det ju givetvis saker som jag inte kan göra av olika skäl. Mycket som är "manligt" handlar ju även om styrka och den har jag ju inte. Annat handlar ju om kunskap, som sällan finns med. Men jag har en vilja att lära och jag är uppvuxen med en pappa som varit all-fixare. Så man har ju sett och hört en del, även om han inte var så pigg på att låta mig vara deltagande. Även min mamma är "kunnig". Efter mina föräldrars separation så var det liksom vi tre tjejer, mamma, syrran och jag, som höll ihop. Ekonomin var inte den bästa och vi fick hjälpas åt med mycket. Det är väl liksom det som sitter i min ryggrad. Om något händer, om jag blir ensam vuxen av olika skäl, då ska jag kunna klara mig själv. I allafall när det gäller vardagsfixet (däckbyten, oljebyten, proppar, lampor mm) och det är ju sånt som jag upplever att jag har koll på.

I vilket fall så har ju inte bilen varit något som jag prioriterat eftersom jag inte haft körkort (tog mitt för ca 2½ år sedan). Då har det ju liksom varit maken som fixat med den, han och ev hans bror. Jag har inte varit intresserad alls. Direkt efter mitt körkortstagande så hade vi en gammal, rostig Mondeo. Inte den roligaste bilen. Det var liksom alltid fel på den och jag vågade knappt köra den eftersom jag jobbade flera mil ut i skogen vid det tillfället. Bättre att ta bussen än att bli stående vid vägen med pajjad bil. Men i somras köpte vi ju SAAB:en :) Ni som följt loggen ett tag vet ju det. Jag verkligen älskar den bilen och även fast maken är ägare på papperet så ser jag det som att det är min bil. Av den anledningen så bör jag ju helt klart även lära känna min bil. Eller hur?!! Så nu är jag intresserad vid varje mek och försöker göra så mycket jag kan själv. Gårdagens däckbyte gjorde jag i stort sett själv. Maken var med från början, svarade på frågor och instruerade. Sen gick han iväg och lät mig jobba. Vid två tillfällen behövde jag hans styrka eftersom det var svårt att hålla i däck och samtidigt snurra mutterhålen på plats,men det tycker jag är godkänt!! Så jag anser mig klarat det med Beröm, väl godkänt!! Visst håller ni väl med?!!!

3 kommentarer:

M-L sa...

Framför allt är det ju bra att veta hur du ska göra utifall du står efter vägen med punktering, för det händer ju förr eller senare!

Oljebyte härnäst då? ;)

Micke sa...

Klart jag håller med! Har ju själv en SAAB..på tal om det börjar det bli dags att boka tid för service, tror de får byta till sommardäck samtidigt ;)

Maria, orkar inte logga in... sa...

M-L: Har ganska bra koll på oljebyte. Men kanske testa tändstift...

Micke: Du har inte serviceprotokoll till 19 resp 21 tusen servicen. Eller du kanske inte kör med så gamla bilar :P