tisdag, mars 19, 2013

Frustration!!!


Dagen för katalogstängning är ju alltid lite stressig. Det finns konsulenter som behöver hjälp, kunder med specifika önskemål osv. Sen om det dessutom är den period som man kanske har upprätthållande så sitter man ju som på nålar för att se till så att man klarar det så klart. Dagens stängning var ganska lugn, mitt mål från min regionchef var en rekryt och en försäljning på 7500 KP. Den nya konsulenten fanns med från en visning i början av katalogen så det kändes bra. Försäljningen väntar man ju på in i det sista.... Men det var inte den som stressade mig ikväll utan en tidigare konsulent. Det var några år sedan som denne var aktiv och föll ur min grupp för ett och ett halvt kanske. Idag ville denne lägga en beställning på ca 200 kr. Till saken hör att produkterna måste skickas till denne då det är 20 mil oss emellan. Så porto och emballage tillkommer ju med. Försökte förklara fördelarna åter med att vara konsulent. Men inte!! Förstår inte vad problemet är!!! Det är som att man skriver upp någon till en dödsdom! I just detta fall så syns skillnaden tydligt.


Kund:

  • Produkter 200 kr
  • Exp (katalog och något prov) 10 kr
  • Emballage 30 kr
  • Porto 50 kr
  • Leveransen ca 9 vardagar
  • Direktbetalning till mig, summa 290 kr
  • Beställning via mig
Konsulent:
  • Produkter 200 kr -20%= 160 kr
  • Porto 59 kr
  • Leverans 5 dagar
  • Betalas via faktura inom tre veckor, summa 219 kr
  • Beställ via hemsida eller via mig
  • Alla nya konsulenter i min grupp får en gåva värde 50-150 kr
  • Katalog, info, prover o.dyl finns med i paketet









Det finns ju inga krav, inga förpliktelser. Inget du måste göra som konsulent. Det är ju som att vara en vanlig postorderkund. Där du dessutom kan tjäna in ditt porto eller dina produkter om du visar katalogen för vänner och bekanta.

Det är frustrerande att försöka övertyga människor om hur bra det är. Hur förmånligt det kan bli att handla dessa suveräna produkter. Jag vet ju hur bra det är, men att övertyga någon annan utan att den känner att man tjatar eller tvingar på. Klurigt!

Nåväl, katalog 4 har stängt nu och jag nådde tyvärr inte riktigt mitt mål i försäljningen. Men det är bara att ta nya friska tag med katalog 5 som startar i morgon.


Inga kommentarer: