fredag, mars 13, 2009

Anders Wiman och Helena Harrysson

Japp, så var det med det... Blev ju nöjd med tittarnas val, som sagt...




Åter till min nyinköpta bok...



MANDOM, MOD OCH MÄNSKLIGA MÖTEN
(tror jag kastade om orden i det tidigare inlägget)


Anders Wiman
Helena Harrysson







Inom mitt yrke har jag flera gånger haft förmånen att träffa Helena Harrysson. I ett tidigare arbetslag hade vi fem kvällsmöten där hon inspirerade och vägledde oss. Tankar och funderingar planterades som små frön i min hjärna och jag började sakta arbeta med mig själv. Under de fem tillfällena jobbade vi med allt från jag:et (hur jag bemöter, hur jag reagerar) till arbetslaget (vi, dem, oss, barnsyn). Ett tidigare inlägg är ju från ett av de mötena. Diskussioner om intryck, vad ens ögon berättar om en person. Vår värdegrund... Den våren gav mig mycket, inte bara som pedagog utan även som jag, den privata. När jag senare vi två tillfällen varit på föreläsning med Helena, men då i egenskap av förälder, har jag haft alla mina sinnen öppna. Omfamnat hennes ord och tagit till mig....



"Du är en förebild och behöver ta ansvar för dina känslor. Barn härmar vuxna. Om du tycker att ditt barn gnäller och klagar mycket. Fundera på hur du och din ev partner själva låter när ni kommer hem ifrån jobbet. Visar ni glädje och tacksamhet? Eller suckar ni och beklagar er? Det är lätt att fokusera på det som är dåligt. Omfokusera!!!"

Helena ger direkta kommentarer som leder till funderingar, hennes "öppna frågor" kan man ta med sig och grubbla på i många dagar innan man kommer på svaret, om man nu någonsin gör det. I vilket fall är det en mycket lärorik process.






Jag har berättat för många vad hon har gett mig och jag rekommenderar alla som har möjligheten att gå och lyssna på vad hon har att säga.


Jag gillar föreläsningar och jag vill gärna lära känna mig själv genom de verktyg som ges på dessa. Så när Högbo AIK hade sin Kick off förra veckan hakade jag ju givetvis på "Italiensk buffé och under tiden drar vi informationen inför säsongen. Därefter föreläser Anders Wiman om ledarskap" Oj, vad jag är glad att jag gick. Anders gjorde samma typ av intryck på mig som Helena har gjort. Han varvar, likt henne, berättelser och upplevelser från sitt eget liv, sin familj, sin barndom och egna erfarenheter. Det blir lätt att känna igen sig, skratta och kanske tom känna hur det tåras i ögonen. Han berättar om ledare han mött, vad som gjorde dem till bra ledare. Hur han själv vill vara som ledare.


"Glädje smittar av sig, vem vill inte lära av en entusiastisk person?"



"Bagatellisera inte ditt ledarskap. Visa vem som är ledare annars skapas förvirring"




"Tillit till barns (ungdomens) egen förmåga"






Så berättar då Anders att han skrivit en bok tillsammans med Helena. Han berättar att han inte är någon vidare skrivare men att han har en del att berätta. Då tog han hjälp av henne. Min tanke: "Den boken måste jag ha!!" och nu har jag den. Hoppas jag inte har för höga krav på den bara.....
***

Inga kommentarer: