torsdag, mars 19, 2009

Kungabesök i Sandviken

Ja, vad säger man....? Jag är väl inte direkt någon som höjer nämnvärt på ögonbrynen om jag hör att Kungen kommer till stan. Har svårt att förstå denna dyrkan och har åtskilliga gånger hamnat i diskussion ang monarki eller demokrati.


Jag har ju vetat ett tag att Kung Carl XVI Gustav och Drottning Silvia skulle komma till Gävle och Sandviken med omnejd, då även till Göranssonska Arenan mitt emot vårt hus. Det har stått en del i lokalpressen och där har beskrivits att man skulle gå in på motsatt sida av byggnaden. I dagens tidning stod ganska detaljerat program och det visade sig att de skulle befinna sig På Göranssonska skolan och Sandvik 14.40. Ok... Det är ju i närheten....


Runt 14.50 såg vi kortegen åka mot Rondellen och då blev jag väl lite nyfiken. Dotter med vän kom infarandes. "Nu är de på skolan!! Då kommer de snart hit!!!" De skulle gå ut och titta hade de bestämt sig för. Jag upplyste dem om att de kanske skulle vara lite folk på andra sidan arenan. Vi stod i köket och pratade...
"Mamma!! En limousin svänger in här!"
Alltså på andra sidan vägen, Kungen och Drottningen går ur och går sedan in i huset... OJ!! Nu blev jag ju lite mer taggad. Tjejerna klädde på sig och jag plockade fram kameran. Placerad mig i köket innan maken upplyste mig om att det nog var bättre kameravinkel från sonens rum på övervåningen....


Var ju tvungen att ta med lampor och blommor i mitt köksfönster...









De var inne i arenan ca 35 minuter och under
tiden stod vi och spanade på långsamtkörande bilar och en del folk som stannade till. M och hennes vän stod precis utanför staketet vid dörren

Sen så kom de tillslut ut då.....
Tillsammans med Landshövding och Kommunalråd.....

Lite kul....
Stannar, tittar på arenan, sätter sig i bilen....




Sen så fortsätter resan tillbaka till Gävle och slottet... Tror det stod så i tidningen iaf :P










M med kompis står bredvid Polismannen. Silvia vinkar till dem :) Gissa om det kom in två super-glada tjejer!!!!

Sen återgår allt till den vanliga vardagen och tjejerna går in och spelar Guitarhero.....

Inga kommentarer: