torsdag, mars 12, 2009

Nyss hemkommen...

Känner mig lite ilsk trots att det över det stora hela har varit en bra dag. M (dotter) hade konsert i kyrkan idag. Det var Kulturskolan som hade samlat alla sin elever från hennes skola. Det var sång, trummor, flöjt, fiol och så hon på gitarr. Kulturskolans ensemble kompade med musik bakom. Otroligt duktiga elever, man fick rysningar av välbehag flera gånger.







M spelade "Titanic"










Men ensemblen vid sin sida






Och givetvis sin lärare som stöd :D












En stolt mor begav sig sedan till jobbet, en halvtimme för sent. Det var ju iofs något som jag hade kommit överens om med mina kollegor. Förmiddagen spenderades ute, letandes efter vassa, fina och blanka istappar. "Det här är mitt smink" sade en flicka medan hon lät tappen glida över kinden. "Jag har min pangare" sa en pojke. Så enkla billiga medel kan leda till så många olika lekar. Eftersom jag började senare så blev jag ju även kvar senare, vilket underlättade vid raster och så. Sen så ville en vikarie gå hem tidigare så då kunde jag lika gärna stanna lite till. Hade samarbetsövning med en pojke under en lång tid, det lockade fler och tillslut så satt jag med 8 barn och byggde. Mellanmålet närmade sig och jag fick önskemål av de här åtta, att vi skulle äta i ett rum. Vi var 4 pedagoger på 19 barn så för mig kändes det inte som något hinder. Om jag hade 8 i ett rum så fick ju de andra 3 dela på 11 barn. Jag berättade för en av de andra som tyckte att det var bra, så jag tog min vagn och dukade hos "oss". Vi tände några ljus och gjorde en ramsa innan vi skulle börja äta. Då rusar en av de andra vuxna in i rummet. "Jag tycker ju att det är väldigt egoistiskt av dig att bara lägga beslag på alla äldre barn!" Jag reste mig och följde henne ut. Förklarade att jag inte upplevde att det borde bli ett problem om de hade nästan lika många att dela på oavsett ålder. "Ja, men det måste du ju förstå! De yngre är ju mycket jobbigare" Jo, givetvis förstod jag det, men de var ju fler pedagoger... Jag sade att det inte var läge för diskussion nu utan vi fick prata om det sen. De satt ju redan och åt. Hon mumlade och gick, kom sen tillbaka med två yngre barn och satte sig vid vårt bord. "Nu är det iaf rättvist!" Varför satte hon sig inte själv med de två vid ett bord då? Tänk vilken härlig måltid de två barnen skulle fått, istället för att sitta och sura inne hos oss... Ibland har jag svårt att förstå hur vissa tänker. Men jag får väl fråga alla om lov nästa gång jag ska ta ett eget initiativ helt enkelt. Därav min irritation så på slutet av arbetsdagen.


Väl hemma så släpper man det ju. Barnen verkar vara på bra humör. Dotter har en kompis här, från fotbollslaget och sonen städar lite på sitt rum innan ha ska hjälpa mig att baka. Det är min tur att ha "Fredagsfika" i morgon. Det blir "Vit chokladmoussekaka med saffran". Emma bjöd på det på nyårsafton. Så underbart god!! Jag har inte gjort den själv än, blir min premiär. Hoppas jag lyckas lika bra som henne :)


Kanske återkommer ikväll en sväng.... Ger ju mersmak att sitta här och flumma.


Hej så länge!!

2 kommentarer:

M-L sa...

Ibland kan man ju undra om inte vissa har glömt vad det innebär med ett pedagogiskt arbete? Rättvist sa hon, för vem?? *suckar*
Duktiga duktiga M, vad modig hon är! Önskar jag fått höra!
Ha en trevlig kväll! Kram

Maria sa...

Jo, vissa har nog jobbat för länge... Det som är problemet.

Jag spelade faktiskt in hennes genrep på video så du kan ju få en kik nästa gång :)