torsdag, september 16, 2010

Och så det där med jobb!!!

Jag blev ju i stort sett garanterad jobb på vår vikarieförmedling i våras. Det var minst ett år till jag skulle konverteras, så fram till dess var det ju inga problem. att jag dessutom sökte utbildning gjorde ju min situation ännu tryggare.

Så ringer min kollega och vän J, han vill boka upp mig. Men Nej, det fick han inte. Jag hade jobbat mer än 300 dagar och fick därför inte stå kvar på listan. Va?!! Jag ringde till personalkontoret. Där sa man att man hade satt den gränsen för att det skulle bli rättvist för alla vikarier. Men det är ju långt kvar till jag konverteras, det finns ingen risk att ni skulle bli tvingad att anställa? Det spelar ingen roll och nu när jag dessutom inte kom in på min utbildning så var jag inte nyttig att hålla i. Jag ifrågasatte resonemanget, jag har ju ändå viss utbildning och en hel del erfarenhet. "Jo, men vi måste låta andra få chansen att jobba. De som saknar utbildning (!!!) och kanske vill utbilda sig" Kan ju förstå det tänket, men var det inte meningen att vi genom utbildning skulle höja kvalitén på förskolan?!! De som saknar utbildning helt och vill prova kanske ska gå på praktik. Vi måste ju tänka på de ordinarie pedagogerna inom vår verksamhet med!! Hur länge ska de orka då?!! Nå ja...

Så dagen idag går ut på att hitta någon annan typ av jobb, för det har jag ju inte gjort tvåhundratjugosjumiljoner gånger förr..... Jag vet, utbilda dig!! Men...

2 kommentarer:

M-L sa...

Grejen är ju att de som arbetspraktiserar betalar inte kommunen ut lön för.. =(
Jättetråkigt Maria! Du vet ju vad jag tycker! *sparkar i baken*

Maria sa...

Jag vet vad du tycker...