fredag, mars 18, 2011

Vinprovning

Fick en förfrågan att följa med på vinprovning. Jag har aldrig varit på en sådan så det tackade jag självklart ja till. Tyckte att det var riktigt spännande och mycket intressant.


När vi kom in i lokalen var det uppdukat vid varje plats, 2 vita viner, 3 röda och så vatten. Under låg ett papper där vi sedan skulle fylla i. Mitt sällskap började genast dofta och ville börja men innan skulle vi ju få en genomgång av Frankrike och dess distrikt och även de fem vinerna utan inbördes ordning.

Det första vi skulle bedöma var utseendet. Det var ljus gult, gult, blaskrött *asg*, rött och mörkrött. Därefter doften som var kemisk, blommig, ?, alger och tobak. Sjukt svårt att definiera en doft. Man känner tydligt något men kan inte placera. Dags för smak. Äpple, parfym, tomt, unket och smakrikt. Om doften var svår, så var smaken värre! Man hörde tydligt hur folk kände, peppar, jordgubbar osv. Förstår verkligen inte!! Men det handlar väl om erfarenhet antar jag. Min är inte så stor. Till slut skulle vi ju då placera dessa viner utefter de han presenterade. Han bredvid, mitt sällskap, satte ju alla. Det gjorde han redan från början. Men inget han delade med sig utan jag fick sitta och klura lite. Däremot gav han ju råd och tips som var mycket lärorika. Jag hade tillslut 3 av 5 rätt. Helt ok tycker jag efter första gången.

Vin 1 - Petit Chablis (nr 5588) 99 kr
Ljust vitt vin som hade både doft och smak av äpple enligt dem som vet ;)
1 i sötma, 4 i fyllighet och 10 i fyllighet.
Detta rekommenderar jag varmt. Kan tänka mig att det passar utmärkt till skaldjur.

Vin 2 - Hubert Beck (nr 4592) 89 kr
Vitt vin med blommig doft. Inslag av rosor, honung och persika. Smaken var kryddig, inslag av honung, litchi, rosor och pomelo.
4 i sötma, 5 i fyllighet och 8 i fyllighet
MYCKET SÖTSLISKIGT!! Svårt att drick ensamt så, nästan smak av parfym i munnen. Men passar säkert till en söt dessert eller ostbricka. Men även till Lax med Hovmästarsås fick vi berättat för oss.

Vin 3 - Mercery (nr 5205) 149 kr
Ljust röttvin som sägsvara kryddigt med smak av fat, jordgubbar, körsbär, örter och choklad
6 i strävhet, 6 i fyllighet och 9 i fruktsyra
Blaskigt och tomt i smaken. Fann ingen njutning i att dricka det. Rekommenderar inte...

Vin 4 - Parallele 45 (nr 22800) 99 kr
Rött vin, kryddig doft med inslag av mörka bär, lagerblad och peppar. Kryddig smak av björnbär, lakrits, rotfrukt bla
8 i strävhet, 8 i fyllighet och 8 i fruktsyra
Doftade alger och akvarium, smakade unket. Riktigt vidrigt tyvärr!!

Vin 5 - Chateau Bouscasse (nr 2204) 119 kr
Mörkt rött vin med kryddig nyanserad doft med rostad fatkaraktär, inslag av björnbär, charkuterier, tobak, vitpeppar och lagerblad. Smakrikt, stramt, kryddigt vin som smakar som doften ovan.
10 i strävhet, 9 i fyllighet och 9 i fruktsyra
Djup smak och det här gillade jag jättemycket!! Kan tänka mig att det passar utmärkt till en grillad köttbit i sommar *längtar* Rekommenderar varmt!!


När provningen var klar serverades maten, Boeuf Bourguignon. Mycket gott och vinet vi fick till påminde om det femte vi provade. Det var restaurangens vin så jag har tyvärr inte riktigt namnet men typ Chateau Vignaleure. Jag ska nog gå dit och ta reda på det vid tillfälle.

Kaffe och kaka och sen en sväng runt "stan" innan hemfärd.
Tackar för en otroligt trevlig kväll!!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Najjsigt det där såg ut, förutom vinet ;-) Sköt om dej...*kram* //Mia

Maria sa...

Hur snabb är du då?!! Hann ju inte skriva inlägget!! *asg*

Anonym sa...

Ibland går det snabbt för mej... =))

Maria sa...

Sköt om dig, Gumz!! <3

Anonym sa...

Kul med vinprovning! Sitter just och avnjuter en mörkt röd Amarone. Rekommenderas! Fast dyr, tur vi bor nära Tyskland. ;-)
EH

Anonym sa...

Hej!!
Vet du möjligtvis om man kan hitta mall för protokollet till vinprovningen nånstans?

Maria sa...

Ingen aning om var man kan få tag i protokollet men det kan väl inte vara så svårt att konstruera ett eget om man ska ha provning hemma.

Sen kan du ju kanske testa att ta kontakt med Bruksmässen i Sandviken där vi var. De har tydligen möte där varje månad. Kommer dock inte ihåg vad själva föreningen hette.Men de bör ju veta där och kunna hänvisa vidare.

Lycka till!!