onsdag, januari 22, 2014

Närhet

Redan när Litens magproblem började så bestämde jag mig för att ha en bärsjal. Mina axlar orkar inte bära runt på honom hela dagarna. Men det var ju närhet och trygghet som han behövde. När man har ont och mår dåligt vill man vara nära mamma (eller pappa). Med de äldre barnen hade vi aldrig använt sjal och i mitt huvud var det något kompliserat som man var tvungen att binda själv runt sin kropp. Detta skulle ta tid att lära sig så det var ju bara att sätta igång och studera hur det fungerade. Redan samma dag så hittade jag Babylonias Tricotti-sortiment. De hade flera olika varianter av sjalar som hade olika sätta att fästas och olika funktioner beroend på barnets ålder och storlek.
Babylonias utbud av bärsjalar

Jag fastnade på en gång för den som kallas Tri-cotti. Den var så enkel, två dubbelvikta "tubsjalar" som man lade omlott över bröstet. Där kunde det nyfödda barnet ligga längs med den vuxnes bröst och ha örat mot hjärtat, det större kunde sitta mage mot mage och det äldre utåt för att se mer.

Manual för Tri-cotti

Den här sjalen är välanvänd och även fast vi även har en Baby björn bärsele som vi använder ofta så är denna sjal oumbärlig när man har en Liten som är ledsen och har ont. Nu är Liten mer än 7 månader och tackvare den breda belastningen över rygg och axlar så kan jag ha honom sittandes där längre perioder utan att få ont. Rekomenderas varmt!

Inga kommentarer: