onsdag, januari 22, 2014

Varje måltid är en utmaning

Jag älskar att laga mat! Att exprimentera med smaker och kombinationer! Men inte nu längre... Så fort vi pratar om mat, vad vi ska äta, vad som ska handlas får jag nästan ångest. Maken åkte iväg igår och handlade. Han frågade vad jag tyckte behövdes. "Inget" var mitt svar. Orkade inte ens tänka på det. Så han åkte, mest för att vi skulle ha något att göra kvällsmat av. Men då satt min sega hjärna igång och jag blev sjukt sugen på kyckling soppa.


Jag brynde på kycklingbitar, morotsskivor och hackade oliver i vegetabiliskt flytande margarin. 
Kryddade med peppar, curry. 
Tillsatte en fond utan lök och mjöl. 
Fördelade blandningen i två kastruller.

Fodmap:
Tillsatte vatten och rödvin, lät småkoka.
Redning på rismjöl och spädde med laktosfrimjölk
Slutligen rörde jag ned lite vällagrad whiskeyost och pastaskruvar (av majs)

Fritt från gluten, komjölk, soja och ägg:
Fräste på gul lök och kryddade med paprika.
Blandade ned i kastrullen tillsammans med rödvin och lite vatten.
Redning på rismjöl och sedan spädde med rismjölk.
Rörde ned pastaskruvar (av majs)

Recepten är ju snarlika. Bara det att man ska ju inte behöva välja bort ngt bara för att den andra inte får äta. Speciellt inte när man redan är så begränsad.

Till detta serverades stekta brödtärningar (hembakat) med pizzasmak och så Loxtons alkoholfria röda vin.

Inga kommentarer: