fredag, februari 07, 2014

Fodmap scones

Smeten blev lite lösare än tidigare, men jag ville inte ha i mer mjöl.
Risken är ju att de blir torra och hårda då.
Till frukost blev det scones. Förra gången hade jag rismjöl och kokosmjölk. Det blev inte så lyckat tyckte jag då jag inte tycker om just kokos. Nu så bytte jag till Lailas gula mjölmix och vanlig laktosfri mjölk. BLEV KANON!! Men lite för söta som matbrod kanske.... Nästa gång blir det att reducera sockret och kanske tillsätta bär eller frukt, eller varför inte örter?

Eftersom smeten blev lös, valde jag att
 använda stora muffinsformar vid gräddningen
De jäste fint och fick en härlig färg











SCONES

4½ dl Lajlas gula mjölmix
2 msk socker
2 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 krm salt
75 gr mjölkfritt smör
2 dl laktosfri mjölk

Blanda de torra ingridienserna. Fördela det rumstempererade smöret i skålen. När det blivit en jämn torr massa, bland ned mjölken och rör till en grynig smet. Fördela i större muffinsformar, 9 st blev lagom till denna mängd. Grädda i 10-12 minuter i 225 grader.

Hoppas det smakar!

Äntligen lyckades det bli mjukt och fluffigt!!

Inga kommentarer: