onsdag, april 09, 2014

Underlag

Ett noggrant arbetat underlag är förutsättningen för en lyckad make up. Om underlaget är bra så sitter produkterna på ögon, kinder och läppar kvar längre och risken att de kletar ut sig minskar.



Hitta en foundation som passar dig och din hud. Det finns krämiga och mer matta i alla möjliga nyanser. Det enklaste sättet är alltid att prova på din hud i ansiktet. Provar man på handen så får man ofta en missvisande nyans. De flesta kosmetikföretag bör ha prover som du kan få och prova med.

(Just nu har jag prover hemma ur hela Oriflames foundationsortiment, dock saknas några nyanser)

Jag använder en borste när jag lägger på min foundation. Vissa tycker att fingrarna är bäst och andra använder en skumsvamp. Prova dig fram till vad som passar just dig.

För att finna din nyans, applicera lite foundation längs käklinjen. Den ska smälta in i din hud och det ska inte synas något streck. Anledningen till att man ska prova just där är för att halsen ofta är ljusare än ansiktet och för att undvika en kant mellan ansikte och hals så är det den nyansen vi följer. Ibland kan man hamna mellan två nyanser. Antingen blandar man de två och tar fram sin egen ton, eller så väljer man den ljusa nyansen. Den kan man alltid färga med puder eller rouge.


Jag brukar börja intill näsan och jobba ut mot hårfästet. 
Korta drag som upprepas till ytan saknar streck från borsten.


Kom ihåg att jobba extra runt näsan och vecken runt och under.


Ska du använda make up? Lägg även foundation på ögonlock och läppar.
Det gör att make upen sitter bättre.

Jobba även ned en bit på halsen så det går ton i ton.


Nu syns inte rodnaden från massagen längre....

Jag tycker att huden ska vara levande och använder sällan concealer eller täckstift. Men känner man att man vill dölja mörka fläckar, plitor eller acne så finns många bra alternativ. Min personliga favorit är detta Concealer kit som täcker röda och blåa områden och så givetvis vanlig hudfärgat täckfärg. Det använder jag inte här utan använder en flytande concealer från Giordani gold.


Sätt några punkter på området du vill täcka.
Arbeta in så den flyter ihop med hudens ton. Jag tycker att fingrarna är smidigast till detta.


Allting fixeras med ett ofärgat löspuder. Använd en stor borste och skaka av överflödigt puder innan du borstar över huden. Låt borsten glida över huden i hårens riktning. Gör du åt motsatt håll så lyfter du hårstråna. Lägg även puder på ögonlock och läppar. Glöm inte halsen!


Nu är det dags för make up!!

Inga kommentarer: